Plošná padesátka, cyklopiktokoridory a jiné absurdity
Malý kvíz: Komu venuje pozornost ridic cervene oznaceného auta? Své tipy posílejte na MHMP, Odbor dopravy, Jungmannova 35/29, Praha 1.
Nejdřív zabránili autům parkovat v jiných čtvrtích. Poté zakázali chudým řidičům vjezd do centra. Na silnice namalovali značky (jo a taky srovnali vrchy a zaplnili údolí) a z automobilistů se jako mávnutím kouzelného proutku stali cyklisti. I těm několika zbylým řidičům pak přikázali jezdit krokem, aby ani zvuk motoru nerušil poklid, který v městě panoval.
Po kočičích hlavách se proháněly děti, nosiči s těžkými náklady na ramenou se proplétali mezi korzujícími páry, důstojní pánové na bicyklech vyjížděli za prací a babička s košíčkem dobrot, které nesla vnoučatům na druhý konec města, spočinula ve stínu lípy, aby si po třech dnech cesty odpočinula a nabrala síly na další pouť. Přál bych vám tu nádheru vidět!
Jenže v nějakém – samozřejmě úplně jiném, ne v tom našem – světě se to takhle hezky nepovedlo. Poslechněte si ten příběh.
Tak v tomhle úplně jiném městě lidé nevyměnili auta za bicykly. Srovnat vrchy a zasypat údolí se radním nepovedlo, takže cyklistika sice dál zůstala oblíbenou zábavou ve volném čase (a, pokud možno, ve volné přírodě), ale nestala se běžným způsobem dopravy v hlavním městě.
Lidé dál jezdili na nákupy a na večeře autem, jen přestali jezdit tam, kde zaparkovat nemohli. Obchodníkům a restauratérům, kteří si dříve zakládali na tom, že mají svou provozovnu na dobré adrese, nastaly těžké časy.
I k cestám do práce obyvatelé města dál raději používali automobily, protože trasy pro cyklisty mnohde kopírovaly hlavní silniční tahy, se vším nebezpečím a nepohodlím, které k tomu patří. S blátem, prachem, výfukovými zplodinami, ohrožením – to abych jmenoval ty nejpodstatnější.
Ani ve čtvrtích, kde se na silnicích objevily ty krásné cyklopiktogramy, nezačali rodiče vozit svá dítka do škol, do sokola a na flétnu na kole. Zdálo se jim totiž, že když „silniční cyklostezku“ každých několik desítek metrů přerušuje tu křižovatka, tu kruhový objezd, tu křižující tramvajová trať, není to vůbec bezpečné. Nelíbilo se jim ani, že by měli jezdit po úzké, neoddělené části silnice bez možnosti uhnout neopatrnému řidiči, protože tyto stezky na kraji jízdního pruhu vedou většinou podél zaparkovaných aut.
A ulicemi, na kterých nyní postávaly, nebo se jen pomalu sunuly, kolony aut, se valila oblaka prachu a výfukových zplodin. Na hlavních tazích, které dříve buď odváděly dopravu z města ven, nebo fungovaly jako rychlá průjezdní trasa, se totiž auta plazila padesátkou.
Ještěže se tohle všechno stalo někde jinde. Nebo ne…?
Kamil Jankovský
Komu vadí, že pro samé stromy nevidíme les?
Tak nevím, jestli se mám smát, nebo plakat. Evropská unie se stará o to, jak mají být ustájené krávy, jestli netýráme slepice tím, že jich dáváme do jednoho výběhu moc, i o to, jestli mají dělníci v textilce dost kultivované prostředí v odpočívárně. O co se už bohužel nestará, je, jestli firmy, které mají takto přísná pravidla, mají vůbec šanci konkurovat levnému dovozu ze zemí, v nichž si nelámou hlavu ani zdravím zaměstnanců, ani podmínkami, v nichž žijí zvířata, natož životním prostředím.
Kamil Jankovský
České dráhy: Malé ohlédnutí za hospodařením a jinými eskapádami
České dráhy se chlubí, že loni hospodařily „jen“ se zhruba miliardovou ztrátou. Už ale nedodávají, že vylepšit jejich hospodářský výsledek pomáhají dotace od státu a krajů, které už dosáhly výše cca 12 miliard – aby nedošlo k mýlce, to jsou peníze, které nám všem vytáhl z kapes stát na daních.
Kamil Jankovský
Šetřeme tam, kde to (většinu) nebolí.
Aneb recept na předražené veřejné zakázky. O kolik peněz každým rokem přicházíme na předražených veřejných zakázkách, se zřejmě nikdy nepodaří spočítat. Někteří se o to snažili, například odhady Transparency International, které sami označovali jako střízlivé, hovořily o 32 miliardách (sic!) ročně.
Kamil Jankovský
Než napadne další sníh
Už dva týdny si marně lámu hlavu, jak to vlastně má fungovat. Když napadlo, nechápal jsem, proč jsou někde početné brigády odklízečů (napočítal jsem až třináct brigádníků na 15 metrech chodníku) a jinde jsou chodníky udržovány v neprůchodném stavu. Pak začalo tát, rampouchy se změnily v ledové projektily a mně to došlo. Magistrát se prostě jen zachoval jako dobrý a předvídavý hospodář. Chodníkům s půlmetrovou vrstvou sněhu se většina chodců vyhne. Tudíž jim ani nehrozí zranění padajícím kusem ledu nebo sněhu. Kromě toho - každý sníh jednou sleze, každý led jednou roztaje. A chodníků je v Praze spousta, uklidit je stojí víc, než zaplatit pár odškodnění. Tak proč plýtvat? Ale teď vážně.
Kamil Jankovský
Co jen mi ta Opencard připomíná?
Aha, už si vzpomínám. Bajku od Šimka a Grossmana, kterou napsali v osmašedesátém. „Smrdí to tady. A my se odsud nehneme, dokud ten zápach nevyženeme." Tak promlouval tchoř v oné bajce, když se byl usadil u zajíce. Chudák zajíc potřeboval po zimě uklidit pelech, zdálo se mu, že tam páchnou bobky. A dnes praví primátor Bém a jeho náměstek Blažek k veřejnosti: „Necháme vyšetřit, kdo může za nezdar Opencard. A pak budou padat hlavy."
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Hrad začal platit cesty prezidenta. Za Zemana je celé musely financovat kraje
Premium Když prezident přijede do krajů, nemá kolem toho být obrovská pompa, která stojí nejen hodně...
Pomohli její zemi bránit proti Japoncům. Filipínka teď o Češích vydává knihu
Premium Měli to být spojenci nepřítele, ale namísto toho čtrnáct statečných Čechů nasadilo život, aby...
Úlet novin pečetil Trumanův triumf, lovec gangsterů už šok nerozdýchal
Seriál Americké prezidentské volby dokážou překvapit, i když si všichni myslí, že dopředu vědí, jak...
Napadení a hajlování. Policisté v rámci derby pražských S zadrželi šest lidí
Po skončení dnešního utkání fotbalistů Sparty a Slavie na stadionu na pražské Letné museli...
Super práce: Příprava pokrmů (i bez praxe), +bonusy #PntqG
INDEX NOSLUŠ s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat:
28 000 - 34 000 Kč
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1041x