Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Plošná padesátka, cyklopiktokoridory a jiné absurdity

Aneb pohádka o tom, jak vize, která ignoruje realitu, může více uškodit, než prospět.                                                                                                                             „…a jednoho krásného dne se probudíme do klidného, tichého města,“ řekli si pražští radní. A všechny své činy napříště směřovali jen k tomuto jedinému cíli.

Malý kvíz: Komu venuje pozornost ridic cervene oznaceného auta? Své tipy posílejte na MHMP, Odbor dopravy, Jungmannova 35/29, Praha 1.

Nejdřív zabránili autům parkovat v jiných čtvrtích. Poté zakázali chudým řidičům vjezd do centra. Na silnice namalovali značky (jo a taky srovnali vrchy a zaplnili údolí) a z automobilistů se jako mávnutím kouzelného proutku stali cyklisti. I těm několika zbylým řidičům pak přikázali jezdit krokem, aby ani zvuk motoru nerušil poklid, který v městě panoval.
Po kočičích hlavách se proháněly děti, nosiči s těžkými náklady na ramenou se proplétali mezi korzujícími páry, důstojní pánové na bicyklech vyjížděli za prací a babička s košíčkem dobrot, které nesla vnoučatům na druhý konec města, spočinula ve stínu lípy, aby si po třech dnech cesty odpočinula a nabrala síly na další pouť. Přál bych vám tu nádheru vidět!
Jenže v nějakém – samozřejmě úplně jiném, ne v tom našem – světě se to takhle hezky nepovedlo. Poslechněte si ten příběh.
Tak v tomhle úplně jiném městě lidé nevyměnili auta za bicykly. Srovnat vrchy a zasypat údolí se radním nepovedlo, takže cyklistika sice dál zůstala oblíbenou zábavou ve volném čase (a, pokud možno, ve volné přírodě), ale nestala se běžným způsobem dopravy v hlavním městě.  
Lidé dál jezdili na nákupy a na večeře autem, jen přestali jezdit tam, kde zaparkovat nemohli. Obchodníkům a restauratérům, kteří si dříve zakládali na tom, že mají svou provozovnu na dobré adrese, nastaly těžké časy.
I k cestám do práce obyvatelé města dál raději používali automobily, protože trasy pro cyklisty mnohde kopírovaly hlavní silniční tahy, se vším nebezpečím a nepohodlím, které k tomu patří. S blátem, prachem, výfukovými zplodinami, ohrožením – to abych jmenoval ty nejpodstatnější.
Ani ve čtvrtích, kde se na silnicích objevily ty krásné cyklopiktogramy, nezačali rodiče vozit svá dítka do škol, do sokola a na flétnu na kole. Zdálo se jim totiž, že když „silniční cyklostezku“ každých několik desítek metrů přerušuje tu křižovatka, tu kruhový objezd, tu křižující tramvajová trať, není to vůbec bezpečné. Nelíbilo se jim ani, že by měli jezdit po úzké, neoddělené části silnice bez možnosti uhnout neopatrnému řidiči, protože tyto stezky na kraji jízdního pruhu vedou většinou podél zaparkovaných aut.
A ulicemi, na kterých nyní postávaly, nebo se jen pomalu sunuly, kolony aut, se valila oblaka prachu a výfukových zplodin. Na hlavních tazích, které dříve buď odváděly dopravu z města ven, nebo fungovaly jako rychlá průjezdní trasa, se totiž auta plazila padesátkou.
Ještěže se tohle všechno stalo někde jinde. Nebo ne…?

Autor: Kamil Jankovský | čtvrtek 4.2.2010 8:45 | karma článku: 16,50 | přečteno: 1112x
  • Další články autora

Kamil Jankovský

Komu vadí, že pro samé stromy nevidíme les?

Tak nevím, jestli se mám smát, nebo plakat. Evropská unie se stará o to, jak mají být ustájené krávy, jestli netýráme slepice tím, že jich dáváme do jednoho výběhu moc, i o to, jestli mají dělníci v textilce dost kultivované prostředí v odpočívárně. O co se už bohužel nestará, je, jestli firmy, které mají takto přísná pravidla, mají vůbec šanci konkurovat levnému dovozu ze zemí, v nichž si nelámou hlavu ani zdravím zaměstnanců, ani podmínkami, v nichž žijí zvířata, natož životním prostředím.

21.4.2010 v 22:06 | Karma: 19,89 | Přečteno: 1168x | Diskuse| Ostatní

Kamil Jankovský

České dráhy: Malé ohlédnutí za hospodařením a jinými eskapádami

České dráhy se chlubí, že loni hospodařily „jen“ se zhruba miliardovou ztrátou. Už ale nedodávají, že vylepšit jejich hospodářský výsledek pomáhají dotace od státu a krajů, které už dosáhly výše cca 12 miliard – aby nedošlo k mýlce, to jsou peníze, které nám všem vytáhl z kapes stát na daních.

24.3.2010 v 21:32 | Karma: 19,19 | Přečteno: 1275x | Diskuse| Ostatní

Kamil Jankovský

Šetřeme tam, kde to (většinu) nebolí.

Aneb recept na předražené veřejné zakázky. O kolik peněz každým rokem přicházíme na předražených veřejných zakázkách, se zřejmě nikdy nepodaří spočítat. Někteří se o to snažili, například odhady Transparency International, které sami označovali jako střízlivé, hovořily o 32 miliardách (sic!) ročně.

9.2.2010 v 8:20 | Karma: 14,75 | Přečteno: 803x | Diskuse| Ostatní

Kamil Jankovský

Než napadne další sníh

Už dva týdny si marně lámu hlavu, jak to vlastně má fungovat. Když napadlo, nechápal jsem, proč jsou někde početné brigády odklízečů (napočítal jsem až třináct brigádníků na 15 metrech chodníku) a jinde jsou chodníky udržovány v neprůchodném stavu. Pak začalo tát, rampouchy se změnily v ledové projektily a mně to došlo. Magistrát se prostě jen zachoval jako dobrý a předvídavý hospodář. Chodníkům s půlmetrovou vrstvou sněhu se většina chodců vyhne. Tudíž jim ani nehrozí zranění padajícím kusem ledu nebo sněhu. Kromě toho - každý sníh jednou sleze, každý led jednou roztaje. A chodníků je v Praze spousta, uklidit je stojí víc, než zaplatit pár odškodnění. Tak proč plýtvat? Ale teď vážně.

26.1.2010 v 21:53 | Karma: 11,48 | Přečteno: 902x | Diskuse| Ostatní

Kamil Jankovský

Co jen mi ta Opencard připomíná?

Aha, už si vzpomínám. Bajku od Šimka a Grossmana, kterou napsali v osmašedesátém. „Smrdí to tady. A my se odsud nehneme, dokud ten zápach nevyženeme." Tak promlouval tchoř v oné bajce, když se byl usadil u zajíce. Chudák zajíc potřeboval po zimě uklidit pelech, zdálo se mu, že tam páchnou bobky. A dnes praví primátor Bém a jeho náměstek Blažek k veřejnosti: „Necháme vyšetřit, kdo může za nezdar Opencard. A pak budou padat hlavy."

14.1.2010 v 8:30 | Karma: 15,36 | Přečteno: 808x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1041x
Člen strany Věci Veřejné, ředitel společnosti PHAR SERVICE. Systematicky se věnuje zdravotnictví,ekonomice a metropolitní politice.Vystudoval stavební fakultu ČVUT . V minulosti pracoval v odborných komisích pro oblast zdravotnictví a ekonomiky v rámci strany SNK ED a těmto tématum se věnuje i ve straně Věci Veřejné.

Seznam rubrik